Företagssponsring

Money- euro, dollars and so on macro background.
Money- euro, dollars and so on macro background.

Idag (2016) har ett flertal företag sponsoravtal med Bolidens Golfklubb. Det innebär att de betalar en viss summa för att därigenom synas på olika sätt med reklam. Det kan vara skyltar på golfbanan likväl som bannerreklam på hemsidan. Längst ner på sidan www.bolidensgolfklubb.se går det att se några av de större företagen som sponsrar golfklubben.

Nedan presenteras två företag som idag sponsrar golfklubben, två som skulle passa som sponsor och ett som bör hålla sig från golfbanan – i alla fall som sponsor.

Dagens sponsorer

PEAB – Peab är ”Nordens Samhällsbyggare” och ett av Sveriges största byggföretag. De har en mycket stor bredd på utbudet och genomför arbeten i allt från anläggning och asfalt till betong, gjuteri och bostadsproduktion. Framförallt är det företag som anlitar Peab.

PRIOTEC – Priotec har mycket lång erfarenhet av anläggnings- och IT-branschen. De har ett extra stort fokus på bredband, vindkraftverk och gruvanläggningar. Detta genom att skapa möjlighet att bygga upp W-lan i omgivningar som kräver extra kompetens.

Passande företagssponsorer?

Inom golf finns en mängd unika golftermer som gör att vissa företag med fördel skulle kunna välja golfbanan som en passande marknadsföringskanal. Detta även om de inte direkt har med golf att göra i sin verksamhet.

MrGreen – Den del av banan som är kring hålet på golfbanan kallas för Green. De som inte vet att MrGreen är ett av Sveriges största onlinecasinon skulle till stor sannolikhet gissat att MrGreen är ett företag inom golfen. Om inte annat skulle det vara snyggt med skyltreklam från MrGreen precis vid Green.

Breznak – Alkohol och sport hör inte ihop. Att bjuda sina golfvänner på en pilsner efter matchen är trevligt men under matchen får man bara bjuda på pilsnerslag. Detta är ett begrepp som inte förekommer i tävlingssammanhang utan bara inom träning. Det innebär helt enkelt att man får slå om utan att det räknas med i protokollen. En schysst chans att få komma igen efter ett slag som verkligen inte hamnat där det var tänkt. Med en pilsnertillverkare som sponsor skulle fyndiga golfskyltar kunna sättas upp kring banan som uppmanar spelarna att bjuda på det lilla extra – även om det inte ingår i reglerna.

Passar inte för sponsring…

WWF – Världsnaturfonden kämpar för att alla djur ska ha det bra. Detta oavsett var i världen de befinner sig. Att då sponsra en klubb som premierar spelare som lyckas ”slå en albatross” är inte speciellt genomtänkt.

Vill ditt företag sponsra

Om ett företag har intresse för att sponsra kan man kontakta den golfklubb som är av intresse. Mycket ofta finns färdiga ”Företagspaket” i olika storlekar. Mycket ofta går det även att sy ihop egna passande sponsoravtal beroende på företagets profilering, budget och önskemål.