Golfutbildning på Bolidens Golfklubb

Golfutbildning på Bolidens GolfklubbBolidens Golfklubb erbjuder tre olika slags utbildningar som vänder sig till både de som aldrig hållit i en golfklubba och de som har spelat sporten i ett flertal år. Vilken utbildning som erbjuds varierar år från år. År 2015 var det följande:

Golfskolan: En sommarkurs på fem dagar i slutet av juni och början av juli. Skolan genomfördes år 2015 29/6 till 3/7 men dessa datum kan variera år från år.

Skolan genomfördes med start vid klubbhuset och självklart sedan till stor del ute på banan.

Golfskolan vänder sig främst till barn och detta i två grupper. På förmiddagen var det nybörjare. Rekommenderad ålder var från 7 år. De lite äldre barnen (från 10år) fick träna på eftermiddagen. Det krävdes då att man var insatt i spelet och hade en viss erfarenhet. Här tränades speciella slag och mer specifika delar inom golfen.

Priset varierade även beroende på ålder. De som gick förmiddagsgruppen fick betala 150kr medan de på eftermiddagen fick betala 200kr.

Grönt Kort – Utbildning:

Det är möjligt att spela golf på svenska golfbanor utan grönt kort. Men då enbart på så kallade Pay and Play banor. Det går exempelvis att spela pay and play golf i Stockholm, Malmö och Göteborg på ett flertal ställen utan det gröna kortet. Däremot blir utbudet betydligt mindre på småorter. Många orter har inte ens detta erbjudande utan har bara golfbanor där det krävs detta gröna kort.

De som vill spela på de bättre klassiska golfbanorna behöver ta ett grönt kort. Utbildningen hos Bolidens Golfklubb kostar 600kr (2015) och består av sex träffar. Varje träff är på 2-3 timmar per gång. Utöver det kan det vara bra att vara medveten om att man kan behöva träna både teori och praktik på egen hand.

För att ta grönt kort behövs ingen utrustning. De som har egna golfklubbor kan självklart ta med dessa men för de som ännu inte köpt några finns alltid möjligheten att låna golfklubbor på plats.

Vidareutbildning/Avrostning

Har du inte spelat på ett tag eller av annan anledning vill fräscha upp dina kunskaper? Eller vill du få hjälp att utveckla ditt spel? Då är kursen ”Vidareutbildning” något för dig. Kontakta klubben via mail eller telefon för att höra om aktuella utbildningar.