Fokus – Ger dig bättre resultat

Alla sporter kräver en hög grad av koncentration och fokusering. Inom golf handlar koncentrationen om att lägga fokus på ett enda slag i taget, lägga bort nervositeten och inte påverkas av yttre omständigheter. Men hur kommer man dit? En artikel om mental Träning i Life Golf Magazine tar upp ett par punkter på väg mot bättre fokusering. Här sammanfattas dessa samt andra tips som ibland förekommer inom koncentration vid sportutövning.

• Öka din medvetenhet om fokusering

Det första som tas upp i artikeln är att man behöver jobba med medvetenheten kring när man fokuserar. Det går visserligen att fokusera till 100% men detta enbart under en mycket kort period. Det är därmed mycket viktigt att släppa på koncentrationen mellan dessa viktiga tidpunkterna. Här går det att göra noteringar kring vad du tänker på under rundan, var tänker du olika saker och vad påverkar dig?

• Låt träning övergå till tävlingskänsla

Många upplever att de skapar ett bättre fokus under en tävling än under en träning. Orsaken är att man får upp högre koncentrationsnivå under mindre press/stress. Detta får självklart inte slå över till ohanterbar nervositet. Fundera på hur du fokuserar under tävling och hur det kan appliceras på träningen.

• Föreställ dig framgång

Står du vid bollen och tänker ”nu ska jag inte slå ner i bunkern” är risken stor att bollen just hamnar där. Föreställ dig istället hur slaget kommer att kännas, hur bollen kommer att flyga osv. Då kommer även fokus att vara mer korrekt.

• Se över fysiska förutsättningar

Även en mindre ”dos” av trötthet minskar prestationsförmågan relativt mycket. Det gäller därmed att ladda inför träningen på samma sätt som inför en tävling dvs.  med god sömn, ingen stress och mat. Gällande mat så skiljer det sig extremt mycket mellan olika spelare. Vissa är mycket känsliga för mindre ändringar i blodsockret medan andra inte upplever någon större skillnad över flera timmar. För att motverka dippar kan man ha med sig druvsocker. Ett kosttillskott som används av flera idrottare är rosenrot vilket är ett tillskott som presenteras med att ge ”snabb energi inför ett träningspass”.

• Spela golf – utan golf

Ännu ett tips är att träna på koncentrationen utanför golfbanan. Det går att tänka sig in i olika situationer på banan och fundera på hur man skulle gjort, koncentrerat sig och lagt fokus på slaget. Precis som vi människor agerar bättre i situationer vi redan tänkt på så kommer detta ske inom golfen.