Spela golf med lövblås?

Trött på att slå bollen med en trä- eller stålklubba? Vill du hitta en lite större utmaning? Kanske är det dags att börja spela golf med en lövblås. I ett klipp från Putt U Style, som presenterats på en nyhetssida om lövblåsar visar de att möjligheten finns.

Blir blåst på vinsten…

I klippen är det två parkarbetare som testat denna udda sport. Kanske hittade den en boll när de gjorde ren banorna från löv en dag och funderade på om det gick att spela golf med de verktyg de hade i händerna.

Den ena arbetaren verkar hålla i en klassiker inom lövblåsar, Husqvarna 125BVX. På den har han monterat ett platt munstycke. Tanken var att få så mycket kraft som möjligt genom att hålla ihop luftstrålen. Men i första slaget kommer han ändå efter sin kollega med runda munstycket.

Kampen är i början jämn med både bra och mindre lyckade blåsningar. Men bollarna närmar sig i alla fall koppen sakta men säkert. Det är här som de olika munstycksvalen verkar ge olika resultat.

Mannen med lövblåsen med runt munstycke lyckas på få ner bollen i koppen på tre slag vilket får ses som officiellt världsrekord i lövblåsgolf. Hans motståndare fick däremot betydligt svårare att nå målet då precisionen med det platta munstycket hade mer att önska. Efter ett par missar ligger så bollen i koppen och segrare kunde utses. Ser man det enbart som en materialsport så vann runt munstycke.

(Filmen finns på Youtube, text och inspiration är tagen från lövblås.se)

Går det att utveckla?

Att det går att spela golf, och på annat sätt leka med bollar och lövblåsar tillsammans, är inte helt oväntat. Med en snabb sökning på Youtube så visar det sig snart att det finns mängder av klipp där dessa två kombineras. I alla fall om man söker på engelska ”Leafblower Golf”. I Sverige verkar sporten däremot inte tagit samma fäste och det finns betydligt färre filmer på Youtube på svenska. Men kanske har männen i filmen ovan startat en trend – Det återstår att se.